27/06/2017

Kaip Lietuvai tinkamai pasirengti e.sąskaitų erai?

Kompanijos Billentis tyrimo duomenimis, prieš du dešimtmečius pasaulyje buvo apie penkiolika įmonių, kurios padėjo verslo ir viešojo sektoriaus organizacijoms pateikti ir gauti sąskaitas įvairiais standartizuotais formatais. Šiuo metu jų – vadinamųjų sąskaitų operatorių – skaičius pasaulyje siekia apie pusantro tūkstančio. Pasaulinė e. sąskaitų rinka šiemet vertinama 3,3 mlrd. eurų, prognozuojama, kad 2024-aisiais ji pasieks 16,1 mlrd. eurų.

Globalų e. sąskaitų plėtros procesą sparčiai skatina ne tik verslo poreikis efektyvinti finansinius procesus juos automatizuojant, bet ir vyriausybių pastangos gerinti mokesčių surinkimą, įvedant prievoles teikti duomenis apie sąskaitas elektroniniu būdu.

Šią tendenciją matome ir Lietuvoje: pernai apie prievolę teikti PVM sąskaitų faktūrų registrus elektroniniu būdu paskelbė VMI, o nuo š. m. liepos 1-osios viešųjų pirkimų dalyviai sąskaitas turės pateikti per Registrų centro sistemą „E. sąskaita“. Šie sprendimai liudija, kad mūsų šalis juda teisinga kryptimi skaidresnės ir efektyvesnės verslo aplinkos link.
Audrius Kirklys – Fitek LT generalinis direktorius. Vladimiro Ivanovo (Verslo Žinios) nuotrauka.

Kaip verslui gali padėti sąskaitų operatoriai?

Nors Lietuvoje veikiančius sąskaitų operatorius galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų, per jų sistemas kiekvieną mėnesį perduodamas didelis kiekis sąskaitų duomenų. „Vien mūsų įmonė kas mėnesį įvairiais kanalais pateikia iki 2 milijonų sąskaitų“,– statistiką pateikia Audrius Kirklys, bendrovės „Fitek LT“ generalinis direktorius. Paprastai tokia specializuotos trečiosios šalies paslauga naudojasi vidutinės ir stambios įmonės, kurioms neefektyvu sąskaitas tvarkyti rankomis ar apsunkinti organizacijos struktūrą vidiniu IT padaliniu, privalančiu diegti ir prižiūrėti apskaitos ir kitų finansinių procesų sistemas.

Įmonėms itin aktualu, kad dirbant su naujomis sistemomis, tokiomis kaip VMI i.SAF ar Registrų centro (RC) „E. Sąskaita“, neprireiktų reikšmingų papildomų investicijų į IT plėtrą bei darbuotojų mokymus. Čia pagalbos ranką ištiesti gali sąskaitų operatoriai, sukaupę didelę patirtį duomenų skaitmeninimo, konvertavimo ir sistemų suderinamumo srityse. „Bendradarbiaudami su Registrų centru esame susiderinę ir parengę sprendimus, kurie viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančioms įmonėms leis patogiai pateikti sąskaitas per RC sistemą. Sąskaitas teikiančioms įmonėms tai padės įstatyminius įpareigojimus įgyvendinti sklandžiai ir efektyviai“, – privalumus atskleidžia p. Kirklys.

Operatoriai – ir valdžios institucijų partneriai

Sąskaitų operatorių kaip tarpininką paprastai renkasi įmonės, norinčios susitelkti į savo pagrindinę veiklą. Operatoriaus vaidmuo – pasirūpinti sąskaitų duomenų konvertavimu į reikiamus formatus ir užtikrinti apsikeitimą duomenimis tarp įmonės ir susijusių šalių apskaitos bei verslo valdymo sistemų. Įmonei, patikėjusiai sąskaitų valdymo procesus trečiajai šaliai, nebereikia investuoti į savo infrastruktūros plėtrą, diegti brangių ir nelanksčių ERP modulių, mokyti žmonių dirbti su skirtingomis sistemomis. Vis garsiau kalbant apie sumanias mašinas, robotus, akivaizdu, kad daugelis standartizacijai pasiduodančių procesų netolimoje ateityje bus automatizuoti. Sąskaitų išrašymas ir apskaitymas – vienas iš jų. Dėl to sąskaitų operatorių paklausa ir konkurencija tarp jų tik augs.

Audrius Kirklys tikina, kad šios tendencijos atveria naujas galimybes ir efektyvumo siekiančiam viešajam sektoriui: „Štai nuo šių metų birželio mūsų kolegos iš Fitek Estijoje įdiegė sprendimą, kuris šios šalies Vyriausybei atskaitingoms institucijoms leis automatizuoti gaunamų sąskaitų tvarkymą. Skaičiuojama, kad Estijos Vyriausybės institucijos per metus gauna apie 400 000 pirkimo sąskaitų. Fitek atliks „vieno langelio“ vaidmenį, priimdama visas institucijų gaunamas sąskaitas, nepriklausomai nuo siuntėjo apskaitos sistemos ar sąskaitos formato. Gautas sąskaitas atsakingi asmenys galės derinti ir tvirtinti patogiai, naudodamiesi kompiuteriais ar mobiliaisiais įrenginiais. Visas procesas yra skaidrus, matomi kiekvieno dalyvio atlikti veiksmai.“

Sąskaitų pateikimo, priėmimo ir jų tvirtinimo ciklo, sąnaudų paskirstymo automatizavimas galėtų būti nesunkiai įdiegtas plačiu mastu ir Lietuvos viešajame sektoriuje. Įmonės jau naudojasi operatorių administruojamomis specializuotomis platformomis, kurios leidžia visiškai atsisakyti popierinių sąskaitų judėjimo ir naudotis aplinka, kurioje didžioji dalis procesų automatizuoti. „Turime tokio automatizavimo lygio pavyzdžių, kai vienintelis vartotojo atliekamas fizinis veiksmas yra kompiuterio pelės ar išmaniojo ekrano spustelėjimas. Tai leidžia žymiai sumažinti rutininį rankinį darbą, atsisakyti popieriaus vartojimo, palengvina duomenų paiešką, analizę, didina skaidrumą“, – pasakoja p. Kirklys.

„Fitek LT“ vadovas įsitikinęs, kad įgyvendinant ES direktyvas ir toliau plėtojant Lietuvos institucijų sistemas, skirtas elektroniniam apsikeitimui apskaitos duomenimis, į diskusijas bei sprendimų plėtojimą turėtų aktyviai įsitraukti kuo daugiau rinkos dalyvių ir išnaudoti visas galimybes: „Lietuvoje tikrai turime kompetencijų, kurios leistų bendromis pastangomis sukurti vieną pažangiausių pasaulyje e. sąskaitų ekosistemų.“

Šis straipsnis publikuotas portale Vz.lt.

Pavadinimas keičiamas sėkmingai įgyvendinant įmonių tarpusavio integracijos procesą, prasidėjusį 2018-ųjų pradžioje, kai UAB „Fitek LT“ įsigijo kontrolinį SIS akcijų paketą.

Sužinokite daugiau

„Fitek“ pristatė Europos elektroninių sąskaitų portalą „InvoiceGate.com“, kuriame mažos ir vidutinio dydžio įmonės paprastai ir skaidriai gali siųsti bei gauti sąskaitas. Elektroninių sąskaitų portalas yra technologiškai pažangi ir šiuolaikiškai atrodanti platforma. Joje vartotojai gali siųsti ir gauti elektronines sąskaitas vietoje bei per Europos tinklą „PEPPOL“. Elektroninių sąskaitų portalas Estijoje pradėjo veikti 2019 metais.

Sužinokite daugiau

„Fitek Group“, pirmaujanti Baltijos ir Europos finansų technologijų ir e. sąskaitų–faktūrų sprendimų teikėja, dalyvaus didžiausiame Europos finansų technologijų renginyje „Money 20/20 Europe“ – 2019 m. birželio 3–5 d., Amsterdame, Nyderlanduose. „Money 20/20“ renginyje susitinka mokėjimų, finansų technologijų ir finansų paslaugų bendruomenės, kad užmegztų ryšius ir kurtų finansų paslaugų pramonės ateitį.

Sužinokite daugiau