07/03/2018

E. sąskaitos šiandien – iš tiekėjo ir kliento perspektyvų

Šiandien vartotojai nori kuo mažiau laiko skirti sąskaitų rinkimui ir apmokėjimui, todėl mielai renkasi galimybę jas gauti elektroninėje erdvėje, vienoje vietoje, ir apmokėti automatiškai. Efektyvus būdas tą padaryti - e. sąskaitos paslauga, kuomet žmogus sąskaitą iš paslaugų teikėjo gauna tiesiai į savo naudojamą e. bankininkystės sistemą. 

Lietuvos įmonės 10 kartų mažiau pateikia e. sąskaitų nei Estijoje 

Dauguma pilnamečių šalies gyventojų naudojasi bent vienu interneto banku, o iš viso e. bankininkystės paslaugų vartotojų skaičius Lietuvoje gerokai viršija gyventojų skaičių ir siekia 4 milijonus. Tačiau e. sąskaitų paplitimas mūsų šalyje gerokai mažesnis nei Skandinavijoje ar Estijoje.

Pasak SEB banko Lėšų valdymo ir prekybos finansavimo departamento direktoriaus Justo Joniko, Lietuva pagal e. sąskaitas teikiančių įmonių skaičių tarp Baltijos šalių yra antra. „Šiuo metu reguliariai mokėtojams e. sąskaitas pateikia apie du šimtus Lietuvos įmonių, tuo tarpu Estijoje tokių įmonių yra net keli tūkstančiai. Tokį e. sąskaitų naudojimo mastą Estijoje lėmė spartus verslo procesų skaitmenizavimas ir kryptinga vyriausybės e. paslaugų skatinimo politika,“ – sako J. Jonikas.

 
Justas Jonikas, SEB banko Lėšų valdymo ir prekybos finansavimo departamento direktorius

Techniniai klausimai – ne tokie sudėtingi, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio 

Kaip vieną iš priežasčių, kodėl verslo įmonės nesiryžta aktyviau naudotis e. sąskaitos paslauga, J. Jonikas įvardija įsitikinimą, kad tam reikia didelių pradinių investicijų, susijusių su IT infrastruktūra.

Iš tiesų, e. sąskaitas norinčiai teikti įmonei nebūtina turėti specifinių kompetencijų ar investuoti į sistemų pakeitimus. Kur kas efektyviau pasinaudoti tarpininko – e. sąskaitos operatoriaus – paslaugomis. Toks tarpininkas pasirūpina duomenų formatais ir technine integracija su banku.

Pasak bendrovės Fitek LT,  didžiausios Lietuvoje e. sąskaitos operatorės, projektų vadovo Pauliaus Augulio, vienintelis dalykas, kuriuo paslaugų teikėjas turi pasirūpinti, yra sąskaitų išrašymui reikalingų duomenų pateikimas. „Įmonės duomenis mums gali pateikti iš savo buhalterinės apskaitos sistemos ar visiems įprastos Excel bylos. Tuo tarpu mes pasirūpiname e. sąskaitų bylų parengimu XML formatu ir pateikimu visų šalyje veikiančių bankų e. bankininkystės vartotojams.“ – sako P. Augulis.

Paulius Augulis, PMP. Fitek LT projektų vadovas.

Dėmesys – pagrindinei veiklai

Kaip dar vieną privalumą rinktis e. sąskaitos operatoriaus paslaugą P. Augulis įvardija administracinės naštos įmonei sumažinimą. Sąskaitų operatorius čia tarsi atlieka vieno langelio funkciją.

Jam antrina AB Vilniaus šilumos tinklai Klientų aptarnavimo departamento direktorius Vilmantas Markevičius. Pasak jo, bendrovė kas mėnesį klientams išrašo ir įvairiais kanalais pateikia per 200 tūkst. sąskaitų. Dalis bendrovės klientų jas apmoka pasirinkdami e. sąskaitos paslaugą interneto banke. „Pateikdami sąskaitas per e. bankus ar tradiciniu paštu pasitelkiame į pagalbą operatorių Fitek LT. Tai mums leidžia sutaupyti nemažai laiko, reikalingo pagrindinei veiklai – šilumos ir karšto vandens tiekimo Vilniaus miesto gyventojams ir įmonėms užtikrinimui“, – sako V. Markevičius.  Jo teigimu, naudotis e. sąskaitomis paranku ir įmonės klientams – tai daug greitesnis ir patogesnis būdas apmokėti už paslaugas.

 Vilmantas Markevičius, AB Vilniaus šilumos tinklai Klientų aptarnavimo departamento direktorius.

Verslui – greičiau apmokamos sąskaitos, vartotojams – didesnis patogumas

Jei techninius ir administracinius e. sąskaitos diegimo klausimus įmonės išsprendžia lengvai, daugiau pastangų prireikia komunikuojant šią atsiskaitymo galimybę paslaugų vartotojams.  Pasak J. Joniko, sparčiausiai e. sąskaitų kiekius didina paslaugų teikėjai, kurie savo klientams aktyviai primena, kad už paslaugas atsiskaityti galima apmokant e. sąskaitą. Arba tai numato sudaromoje paslaugų teikimo sutartyje.

Vartotojams e. sąskaita patraukli tuo, kad gautos sąskaitos neįmanoma pamesti ar pamiršti, galimybė gauti skirtingų paslaugų teikėjų sąskaitas vienoje vietoje, galimybė nustatyti automatinį apmokėjimą arba apmokėti pačiam vartotojui patogiu laiku.

Tuo tarpu verslui e. sąskaitos padeda efektyviau valdyti pinigų srautus. SEB banko duomenimis, laiku apmokėtų e. sąskaitų dalis viršija 90 procentų. Tai – aukštas rodiklis.

„Nepriklausomai nuo to, ar paslaugų teikėjas e. sąskaitoms išrašyti reikalingus duomenis pateiks tiesiogiai bankui ar per operatorių, e. sąskaitos pateikimo ir apmokėjimo procesas yra itin greitas. Pateikus duomenis, e. sąskaitą interneto banko vartotojas gauna dar tą pačią dieną.“ – sako P. Augulis.

Augimo potencialas – atsiskaitymai tarp įmonių

Sąskaitų operatorė Fitek LT skaičiuoja, kad per metus įvairių tiekėjų mokėtojams į e. bankininkystės sistemas pateikiamų sąskaitų skaičius išaugo 18 procentų.

SEB banko duomenimis, daugiausiai e. sąskaitų pateikia telekomunikacijų, draudimo, lizingo paslaugų įmonės. Sparčiai daugėja e. sąskaitų, pateikiamų ir už komunalines, daugiabučių ir namų administravimo paslaugas bei sporto klubų narystę.

Racionaliausia e. sąskaitos paslauga naudotis įmonėms, teikiančioms paslaugas, už kurias yra atsiskaitoma periodiškai. Ir nors šiuo metu e. sąskaitas įmonės dažniausiai teikia privatiems klientams, tai galėtų tapti įprastu atsiskaitymo būdu ir tarp įmonių. Juolab, kad e. sąskaita atitinka originalią sąskaitą faktūrą ir gali būti importuojama į juridinių klientų apskaitos sistemas.

Intensyvesnį e. sąskaitų naudojimą Lietuvoje paspartinti padėtų kryptingas Vyriausybės skatinimas, kaip tai nutiko Skandinavijoje ir Estijoje. Tai padėtų įgyvendinti ir vieną iš nepriklausomybės atkūrimo šimtmečio idėjų Lietuvai – skaitmenizuoti paslaugas. Tai būtų patogu gyventojams, o tuo pačiu skatintų skaidrų ir tvarų verslą.

 

Kodėl verta teikti ir gauti sąskaitas per interneto banką?

Sąskaitos siuntėjui (įmonei):

  • Lengviau prognozuojami pinigų srautai – daugelis e. sąskaitų apmokamos automatiškai.
  • sąskaitoje galima pateikti išsamią ataskaitą apie paslaugas.
  • Mažesnės išlaidos, nei spausdinant, vokuojant ir siunčiant popierines sąskaitas.
  • 100 % mokėtojo pasiekiamumas.
  • Taupomas laikas, nes e. sąskaitos pateikiamos vienodu formatu visuose bankuose Lietuvoje tą pačią dieną, kai pateikiami mokėtojų duomenys.
  • Galimybė visą techninį ir administracinį darbą patikėti trečiajai šaliai – sąskaitų operatoriui.

Gavėjui (mokėtojui):

  • Patogu: e. sąskaitas peržiūrėti ir apmokėti galima bet kuriuo paros metu ir vietoje su interneto prieiga.
  • Saugu – e. sąskaitos pateikiamos interneto banke ir matomos tik mokėtojui.
  • Paprasta – vieną kartą apmokėjus e. sąskaitą interneto banke, ateityje mokėjimo nurodymo blankai užpildomi automatiškai.
  • Išlaidų kontrolė: galimybė rinktis, ar apmokėti e. sąskaitą automatiškai, ar pačiam, prisijungus prie interneto banko.
  • Viena aplinka – daug mokėtojo e. sąskaitų ir kitų e. paslaugų.

 

Šis straipsnis buvo publikuotas portale VZ.LT

„Fitek Group“, pirmaujanti Baltijos ir Europos finansų technologijų ir e. sąskaitų–faktūrų sprendimų teikėja, dalyvaus didžiausiame Europos finansų technologijų renginyje „Money 20/20 Europe“ – 2019 m. birželio 3–5 d., Amsterdame, Nyderlanduose. „Money 20/20“ renginyje susitinka mokėjimų, finansų technologijų ir finansų paslaugų bendruomenės, kad užmegztų ryšius ir kurtų finansų paslaugų pramonės ateitį.

Sužinokite daugiau

2019 m. gegužės 21 d. išleistoje „Billentis“ ataskaitoje „2019 – 2025 m. elektroninių sąskaitų faktūrų išrašymas“ pateikiama informacija apie pasaulines elektroninių sąskaitų faktūrų išrašymo, adaptavimo, analizavimo ir statistikos tendencijas, taip pat nagrinėjamos naujos technologijos bei siūlomos pagrindinės plėtros kryptys.

Sužinokite daugiau

Kartu su partneriais „Softera Baltic“ kviečiame į internetinį seminarą 2019 m. gegužės 21 d. 11:00 val.

Sužinokite daugiau